reklama

Polícia vs. novinár

Môj posledný blog som napísal pred vyše rokom. Patrím do skupiny ľudí, ktorí sa zvyčajne vyjadrujú inou formou. Stanovisko polície po reportážach o ukradnutom aute však prebudili moje prsty, ktoré sa s chuťou pustili do klávesnice.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (60)

Skôr než napíšem moju reakciu na stanovisko policajného zboru, mali by ste poznať históriu prípadu. Ako redaktor spravodajstva TV Markíza som v uplynulých dňoch spracoval niekoľko reportáží o „hľadaní ukradnutého auta a pátraní po páchateľoch.“ Išlo o sériu 3 reportáží. (http://video.markiza.sk/archiv-tv-markiza/televizne-noviny/68638, http://video.markiza.sk/archiv-tv-markiza/televizne-noviny/68689, http://video.markiza.sk/archiv-tv-markiza/televizne-noviny/68739). Aby ste získali objektívny pohľad na reportáže, reakciu polície a následne moje stanovisko, bolo by vhodné, aby ste si spravodajské príspevky aj pozreli. Pre tých, ktorým sa do toho veľmi nechce, ponúkam zosumarizovaný priebeh medializovaného prípadu počas jednotlivých dní. Pre tých, ktorí si reportáže pozreli, odporúčam, aby začali tento blog čítať od časti „PIATOK.“

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

UTOROK

V utorok sme sa vybrali s majiteľom pátrať po jeho ukradnutom aute. Keďže mal vo vozidle zabudované kvalitné GPS zariadenie, zistili sme, že s ním páchateľ smeruje do obce Červeník, kde neskôr zastavil. Majiteľ krádež riadne nahlásil aj policajtom. Pred obcou sme sa stretli a spolu s kameramanom si presadli do jeho auta. Ešte pred dedinou som mu povedal: „Uvidíte, že budú v obci hliadkovať policajti v uniformách a hľadať auto na nesprávnom mieste.“ A tak sa aj stalo. Namiesto toho, aby na miesto prišli v utajení, páchateľov nevystrašili a pokúsili sa ich zadržať, dávali všetkým navôkol najavo „sme tu.“ Nehovoriac o tom, že ukradnuté auto hľadali pri nesprávnom dome. Prišli sme na miesto, našli garáž v ktorej sa odcudzené vozidlo nachádzalo a oznámili to policajtom. Tí museli čakať na povolenie k domovej prehliadke do nasledujúceho dňa. V každom prípade sa policajti nie vlastným pričinením dozvedeli, kde sa ukradnuté auto nachádza. Následne sme išli s majiteľom auta do obce Rumanová. Na tamojšom poli totiž niekto našiel zberový papier, ktorý bol v čase krádeže v ukradnutom aute. Keď prišli na miesto policajti, nezisťovali, či sme medzi papierom nenašli nejaké stopy, dôkazy. Ich jediná otázka bola: „Máte povolenie jazdiť s vaším autom po tomto poli?“ Iba som sa pousmial a povedal: „Nie, páni, nemáme. Chcete nám dať pokutu?“ Policajt sklopil zrak a viac sa ma nič nespýtal. Škoda, keby nám tú pokutu dal, bola by to ešte zaujímavejšia reportáž, ktorá by ešte viac poukázala na to, že policajti dajú pokutu niekomu, kto sa im snaží pomôcť. Toto všetko sa stalo v utorok. Reportáž sa volala „Ukradnuté auto si našiel sám.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

STREDA

V stredu sme sa rozhodli pátrať po páchateľoch. Zavolal som majiteľovi, ktorý mi vďaka GPS v ukradnutom aute povedal presné časy a trasy páchateľov. A tak som urobil vec, ktorá napadne asi každému logicky uvažujúcemu človeku – išiel som do dedín, ktorými zlodej po krádeži prechádzal. Vyžiadal som si kamerové záznamy a ďalej hľadal. A našiel. V obci Sasinkovo bolo nasnímané nielen ukradnuté auto, ale aj ďalšie sprievodné vozidlo. Ak by sa podarilo identifikovať ŠPZ tohto automobilu, možno by polícia dokázala vypátrať aj samotných zlodejov. Kamerové zábery sme študovali aj v obci Červeník. Po vyše hodine hľadania sme našli nielen ukradnuté auto, ale aj páchateľa, ktorý z neho práve vystupoval. Získanie záberov z oboch dedín mali jedného spoločného menovateľa – získali sme ich len my. Polícia dovtedy starostov vôbec nekontaktovala. Táto reportáž sa volala „Pátrali sme po zlodejoch áut.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

ŠTVRTOK

Urobil som reportáž s názvom „Odhalili sme hniezdo autičkárov.“ Dôvod? Policajti našli v garáži nielen ukradnuté Fiat Ducato, ale ďalších 4-5 áut. Všetky boli kradnuté. Išlo teda o garáž, kde si autičkári odkladali svoju korisť. A polícia o tomto hniezde autičkárov vraj absolútne netušila. A to aj napriek tomu, že iba pár metrov odtiaľ býva policajt s výhľadom na garáž. Na mieste to vraj večer vyzeralo ako na trhu – ľudia tam chodili a policajtov sa pýtali: „Nie je tu aj moje ukradnuté auto?“ To znamená, že ak by sme s majiteľom auto nenašli, nenašla by ho zrejme ani polícia. A teda by nenašla ani ďalšie ukradnuté vozidlá, ktoré by sa k ich skutočným majiteľom nikdy nedostali. Nie, toto nie je chvála pre náš štáb alebo majiteľa auta, ale poznámka na zamyslenie pre príslušníkov v uniformách. A viete, čo je na tomto prípade najlepšie? To, čo sa stalo v piatok...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

PIATOK

Kolegyňa mi poslala mail. Bol od hovorkyne nitrianskej polície. Išlo o tlačovú správu, kde KR PZ v Nitre zaujalo stanovisko k mojim trom reportážam. V podstate ich chápem, lebo keby nezaujali žiadne stanovisko, vyzerali by zrejme ešte horšie. Zaujímavé však je, že vyjadrenie poslali snáď všetkým novinárom okrem mňa. Takže, keby mi kolegyňa mail nepreposlala, ani by som nevedel o tom, čo za mojím chrbtom policajti hovoria. A tým pádom by som ani nenapísal tento blog. To, čo hovorkyňa napísala, vás môže buď nahnevať alebo rozosmiať. Na Slovensku je totiž bežné, že ak novinár niečo odhalí alebo poukáže na problém daného úradu, tak úradníkova márnomyseľnosť mu nedovolí sklopiť zrak a povedať: „V poriadku, spravili sme chybu, poučíme sa a budeme lepší. Ďakujeme za upozornenie.“ Nie, on sa bude tváriť ako neprávom postrelená hus. Veď posúďte sami:

Hovorkyňa nitrianskej polície poslala novinárom stanovisko, v ktorom tvrdí, že v reportážach odzneli nepravdivé a zavádzajúce informácie. V nasledovnej časti si môžete prečítať kritiku polície a následne vyjadrenie novinára, teda mojej maličkosti.

Reakcia nitrianskej polície na reportáže v TV Makríza (btw. televízia Makríza neexistuje)

POLÍCIA: Miesto v Červeníku, kam priviedol majiteľa spolu s reportérom GPS systém zabezpečovali policajti v uniformách, s čím podľa reportéra nebol majiteľ auta spokojný, nakoľko mali na mieste zasahovať policajt v civile a vec riešiť operatívne. Na miesto bola vyslaná hliadka OO PZ z Leopoldova, čo nijako nitrianski policajti - operačný dôstojník ani poverený policajt vyšetrujúci krádež auta nemohol ovplyvniť.

NOVINÁR: Je nepodstatné, či na miesto bola vyslaná hliadka z Leopoldova a nitrianski policajti, operačný dôstojník ani iný poverený policajt to nemohli ovplyvniť. Ide o to, prečo prišli na miesto v uniformách, nie o to, či je to chyba nitrianskych alebo sninských policajtov. Tu ide o výsledok ako celok a nie o parciálne zbavovanie sa zodpovednosti príslušných útvarov, obvodov, miest.

POLÍCIA: Príchod redaktora s viacerými osobami a kamerou zrejme tiež nebol operatívny a samotné odvysielanie reportáže o nájdení domu, v ktorom sú pravdepodobne ukryté ukradnuté autá tiež nie. Redaktor dokonca nepreverené informácie podával suverénne ako pravdivé.

NOVINÁR: Môj príchod nebol operatívny? Zavolal mi majiteľ ukradnutého auta a ja som spolu s kameramanom vyštartoval z televízie. Najviac ma však pobavila tá posledná veta, že redaktor nepreverené informácie podával suverénne ako pravdivé. Páni policajti, pani hovorkyňa a iní nadriadení, vy sa už naozaj nemáte čoho chytiť? 1) v reportáži odznelo, že s najväčšou pravdepodobnosťou ide o ukradnuté auto. 2) Išlo o odcudzené auto alebo nie? Odpoveď je áno, tak čo riešite? Asi to, že v čase, keď ja som v reportáži divákom ukázal časť ukradnutého auta, tak vy ste mi poskytli stanovisko: „Po tomto odcudzenom vozidle bolo vyhlásené pátranie a momentálne sa preverujú miesta jeho možného výskytu.“ Takže podľa vášho mediálneho výstupu, ktorý ste mohli pokojne ešte pred vysielaním zmeniť jediným telefonátom, policajti pátrali po aute v čase, keď my sme už časť auta ukázali verejnosti. Ďalej to nepotrebuje komentár.

POLÍCIA: Tak ako v predchádzajúcich reportážach odzneli vyjadrenia, že na mieste boli policajti v uniformách, policajti nedokázali auto vypátrať bez televízie...

NOVINÁR: Reportáž som si pozrel niekoľkokrát, ale nikde som nenašiel časť „policajti nedokázali auto vypátrať bez televízie“. Ak takú pasáž niekto nájde, pošlite mi prosím link. Podotýkam, že samotná reportáž sa volala „Ukradnuté auto si našiel sám.“ Najskôr si treba reportáže pozorne a viackrát pozrieť, potom sa sťažovať.

POLÍCIA: Aj napriek snahe usmerniť redaktora, že môže dôjsť k zmareniu vyšetrovania pokračoval v reportážach. Počiatočné kroky polície na mieste zabezpečovali miestne príslušní policajti z trnavského kraja. Vyjadrenia, prečo sú policajti na mieste v uniformách sa však redaktor domáhal od hovorkyne KR PZ v Nitre, čo je mimo jej kompetencie.

NOVINÁR: A opäť sme na nitrianskom piesku. Počiatočné kroky vykonali policajti z Trnavy a redaktor sa domáhal vyjadrenia od hovorkyne Nitry, a to nie je v jej kompetencii. Áno, pani hovorkyňa, „domáhal“ je to správne slovo. Telefonoval som do Trnavy a oni mi povedali, že to rieši Nitra. Dohodnite sa, prosím, medzi sebou a potom sa môžeme domáhať, prípadne si aj vzájomne pomáhať (napríklad pri pátraní po ukradnutom aute). A k tomu mareniu vyšetrovania – redaktor s malou kamerou na zadnom sedadle cudzieho auta s dymovými sklami marí vyšetrovanie. Dve policajné hliadky brázdiace celú obec nie. Paradoxom je, že nebyť nášho pátrania s majiteľom auta, tak by zrejme žiadne vyšetrovanie ani nebolo, resp. bolo, ale zrejme by ostalo len pri vyšetrovaní bez vypátrania auta.

Ak by som sa mal dnes rozhodnúť, či idem znovu pátrať po ukradnutom aute, neváham ani sekundu. Keby sme tam totiž pred pár dňami nešli, verejnosť by sa nikdy nedozvedela, ako polícia takéto prípady odhaľuje. Alebo sa snaží odhaliť, resp. snaží sa?

O čom toto celé stanovisko polície svedčí? O vysvetlení, že nitrianska polícia nepochybila, lebo xy dôvodov. Veľmi rád by som sa s ktorýmkoľvek kompetentným policajným funkcionárom posadil pred kamery a naživo sa s ním o tomto prípade porozprával. Chcel by som poznať odpovede na viaceré otázky, no dnes najmä na jednu - prečo sa k problému nepostavíte priamo, ale radšej hľadáte cestičky, ako svoje (ne)konanie ospravedlniť tým, že obviníte niekoho iného?

Ján Maloch

Ján Maloch

Bloger 
  • Počet článkov:  8
  •  | 
  • Páči sa:  0x

novinár Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu